Eesti keele C1-taseme eksamiks ettevalmistava kursuse 1. moodul (C1.1)

1.     Täienduskoolitusasutuse nimetus:

Eterna Koolituskeskus OÜ

 

2.     Õppekava nimetus:

Eesti keele C1-taseme eksamiks ettevalmistava kursuse 1. moodul (C1.1)

 

3.     Õppekavarühm:

Keeleõpe

 

4.     Õppe kogumaht:

Moodul C1.1

Õppe kogumaht on 165 ak tundi, millest on 80 ak tundi auditoorset õpet klassiruumis ja 70 ak tundi iseseisvat tööd, sealhulgas 15 ak tundi veebipõhist õpet.

 

5.     Sihtrühm ja õppe alustamise tingimused:

Sihtrühmaks on täiskasvanud, kelle keeleoskuse tase vastab B2-tasemele, kes soovivad jätkata eesti keele õppimist 1. moodulil (C1.1), omandada keeleoskusi antud mooduli teemade raames ning saada ettevalmistust C1-taseme eksami sooritamiseks.

Õppe alustamise tingimused on koolitusele registreerimine ja Eterna Koolituskeskuse keeletaseme testimise (vestluse) läbimine keeleõpetaja poolt.

 

6.     Õppe eesmärgid:

Koolituse lõpuks mõistab õppija pikki ja keerukaid tekste, oskab end spontaanselt ja ladusalt mõistetavaks teha, kasutada keelt tulemuslikult nii avalikes, õpi- kui ka tööoludes, oskab luua selget, loogilist teksti keerukatel teemadel.

Õppija saab C1-taseme eksami sooritamiseks vajaliku ettevalmistuse, mis võimaldab tal üle minna kas järgmisele moodulile (C1.2) või minna tasemeeksamile. 

Moodul C1.1 on eesti keele C1-taseme eksamiks ettevalmistava kursuse 1. osa. Selle mooduli lõpus korraldatakse vahetestimist, mille eesmärk on kontrollida, millisel määral õppija on saavutanud 1. mooduli õpiväljundid.

 

7.     Õpiväljundid:

Koolituse lõpuks õppija:

  •        mõistab ja tõlgendab keeruka ülesehitusega tekste;
  •        jälgib ja mõistab enamikku loengutest, mõttevahetustest ja väitlustest;
  •        valdab rikkalikku sõnavara, idioome ja argikeelt antud mooduli teemade raames;
  •        väljendub ladusalt ja korrektselt isiklikku ja perekondlikku elu, tema hariduskäiku ja töökogemusi puudutavatel teemadel;
  •        kasutab keelt paindlikult ja tulemuslikult aruteludes, mis puudutavad tema isiklikku ja tööalast elu;
  •        kirjutab selgeid, üksikasjalikke, hea ülesehitusega kirjeldusi või arutlevaid tekste.

 

8.     Õppesisu:

Mooduli C1.1 üldteemade hulka kuuluvad need teemad, mis puudutavad põhiliselt õppija isiklikku ja perekondlikku elu, tema hariduskäiku ja töökogemusi ning elamistingimusi. Lisaks käsitletakse tervise ja selle edendamise teemasid.  Antud teemade käsitlemine annab õppijale oskusi kirjeldada ja arutada tema elu erinevaid valdkondi.

Mooduli C1.1 üldteemad:

  • ISIKLIK ELU (pere- ja lähisuhted, lastekasvatus, pensionipõlv, väärtushinnangud, kodukultuur, igapäevane elu, traditsioonid, harrastused)
  • ELUKESKKOND (elamistingimused, kinnisvara soetamine ja haldamine, turvalisus)
  • Haridus (haridussüsteem, koolitüübid Eestis ja mujal, kooliprobleemid, kõrgharidus, töö- ja täiendkoolitus, kutsesobivus, elukestev õpe)
  • TÖÖ (eneseteostus, sotsiaalsed rollid, enesereklaam, meeskonnatöö, karjäärivõimalused, ettevõtlus, töömotivatsioon, konfliktsituatsioonide lahendamine, töö otsimine, tööpuudus, käsitöö)
  • TERVIS JA HEAOLU (tervislik eluviis, haiguste ennetamine, arstiabi, puuetega inimeste mured, halvad harjumused, õnnetusjuhtumid)

Mooduli C1.1 keeleteadmised:

Keeleteadmiste omandamine ei ole seotud konkreetsete teemadega ja neid omandatakse keele osaoskuste kaudu. Samade keelestruktuuridega tegeldakse korduvalt eri teemade juures ja kõigis moodulites, mis tagab nende parema omandamise.

  • Nimisõnad: nimisõna käänamine ainsuses ja mitmuses; sihitise käänded.
  • Tegusõnad: tegusõna pööramine olevikus, liht-, täis- ja enneminevikus; tingiv, käskiv ja kaudne kõneviis; rektsioon; ühend- ja väljendverbid; ma- ja da-tegevusnimi; mategevusnime käändelised vormid (-mas, -mast, -mata, -maks); modaalverbid; tegusõna isikuline ja umbisikuline tegumood.
  • Omadussõnad: omadussõna käänamine; omadussõna võrdlusastmed.
  • Arvsõnad: põhi- ja järgarvsõna käänamine; põhi- ja järgarvsõna ühildumine nimisõnaga.
  • Määrsõnad: määrsõna võrdusastmed.
  • Asesõnad: asesõna käänamine.
  • Kaassõnad: ees- ja tagasõnad.
  • Sidesõnad
  • Kesksõnad: v-, tav-, tud- ja nud-kesksõnad.
  • Sõnamoodustus: liitsõnad; tuletiste käänamine ja pööramine; rööpvormid; rõhuliide -ki ja -gi.
  • Sünonüümid ja antonüümid
  • Sõnade kokku- ja lahkukirjutamine
  • Kujundlikud väljendid
  • Veaohtlikud nimi- ja tegusõnad
  • Võõrsõnad
  • Kirjavahemärgistamine
  • Algustäheortograafia
  • Lausemoodustus: lauseliigid; sõnajärg.
  • Teksti stiil ja keel

 

9.     Õppemeetodid:

Ettekande koostamine ja esitlemine, loeng, väitlus, intervjuu, mõistekaart, probleemõpe, grupi- ja paaristöö, vaba- ja protsesskirjutamine, audio- ja struktuurtestid, kirjutamis-, lugemis- ja videoülesanded, töö autentse tekstiga. E-õppe õppemeetodite alla kuuluvad kokkuvõtete kirjutamine, paaris- ja rühmaarutelud, vabakirjutamine, ühistöörühmad jt.

10.  Iseseisev töö:

Iseseisvad tööd on mõeldud nii õpitu kinnistamiseks kui ka teema sõnavara laiendamiseks. Iseseisev töö hõlmab õppematerjali loenguvälise osa omandamist ja kodutööd vastavalt õppejõu poolt antud ülesannetele. Lisaks antakse iseseisvaid töid, mis eeldavad veebipõhiste keeleõppeprogrammide ning harjutusvara kasutamist C1-tasemel. Klassiruumis õppimisel ja kodutööde tegemisel kasutatakse veebipõhiseid õpikeskkondi selleks, et tutvuda uute õppematerjalidega, vaadata filme, kuulata audiomaterjale, kasutada sõnastikke, teha eri tüüpi ülesandeid ja sooritada teste.

11.  Õppekeskkond:

Õppekeskkonnana mõistetakse õppijaid ümbritseva vaimse, sotsiaalse ja füüsilise keskkonna kooslust, milles õppijad arenevad ja õpivad. Sotsiaalse ja vaimse keskkonna kujunemisel osalevad nii koolitajad ja koolituskeskuse töötajad kui ka õppijad. Efektiivseks keeleõppeks luuakse vastastikusel lugupidamisel ja üksteise seisukohtade arvestamisel põhinevad ning kokkuleppeid austavad suhted; märgatakse ja tunnustatakse kõikide õppijate pingutusi ja õpiedu; ollakse abivalmid ja toetavad.

Koolituskeskuse õppekeskkond moodustub füüsilisest keskkonnast. Õpperuumid on turvalised ja vastavad tervisekaitse- ja ohutusnõuetele. Klassides on iga õppija jaoks piisavalt ruumi ja valgust. Ruumid, sisseseade ja õppevara on esteetilise väljanägemisega. Klassid on varustatud tänapäevase esitlustehnikaga, on olemas projektor, ekraan ja sülearvutid. Õppimiseks kasutatakse nüüdisaegseid info- ja kommunikatsioonitehnoloogiatel põhinevaid õppematerjale ja vahendeid. Koolituskeskusel Eterna Koolituskeskus on õppeklassid Jõhvis, samuti kasutatakse koostööpartnerite õppeklasse Tallinnas, Narvas ja teistes Eestimaa linnades. Klassis on võimalik laudu ja toole paigutada vastavalt vajadusele, et toetada erinevate õppemeetodite kasutamist. Koolituskeskusel on olemas mobiilsed klassiarvutid. Vajadusel varustatakse iga õppija sülearvutiga. Kuna Eterna Koolituskeskus OÜ poolt koostatud eesti keele taseme eksamiks ettevalmistavate kursuste õppekavade järgi kasutatakse ka veebipõhist õpet Google Classroom’i õppekeskkonnas, siis õppijad võivad ülesannete täitmiseks kasutada koolituskeskuses olevaid arvuteid eelneval kokkuleppel koolitusspetsialistiga. Igaks kursuseks on ette valmistatud õpimapid ja õppematerjalid. Koolituskeskus tagab igale koolitusel osalejale kohvipausi, kui kursus on pikem kui 2 tundi. Olenevalt kursusest ja vajadusest on võimalus kasutada internetiühendust. Koolitusgruppide suurused on erinevad, sõltuvalt koolituse sisust, kuid eesmärgiks on tagada individuaalne areng koolituse jooksul ning õpimotivatsiooni säilimine.

12.  Õppematerjalide loend:

Põhiõppematerjal:

  •        Sooneste, M. 2007. Eesti keele õpik (kesk- ja kõrgtasemele). Varrak

Lisaõppematerjalid:

 

13.  Nõuded õpingute lõpetamiseks, sh hindamismeetodid ja hindamiskriteeriumid:

Õpingute lõpetamise eelduseks on osalemine vähemalt 70% kontakttundidest. Lisaks tuleb sooritada test tulemusega vähemalt 60% ja läbida suuline vestlus positiivsele tulemusele, s.t vastavalt hindamiskriteeriumidele. Testi kirjalikku ja suulist osa sooritavad õppijad iga mooduli lõpus.

Hindamismeetod 1

TEST (LUGEMIS-, KUULAMIS-, KIRJUTAMISOSA) hõlmab lugemis-, kuulamis- ja kirjutamisülesandeid, mis vastavad C1-taseme nõuetele.

Hindamiskriteeriumid

Õppija ...

  •        mõistab keelt piisavalt, et saada aru pikemast jutust abstraktsel ja keerukal teemal;
  •        suudab mõista laias ulatuses mõista idiomaatilisi ja argiväljendeid, tabades ära registrivahetuse;
  •        mõistab ja oskab kriitiliselt tõlgendada pea igat laadi kirjalikke tekste, k.a abstraktsed, keeruka ülesehitusega tekstid;
  •        oskab kirjutada selgeid, üksikasjalikke, hea ülesehitusega kirjeldusi või loovtekste, arvestades lugejat.

Hindamismeetod 2

TEST (RÄÄKIMISOSA), mille käigus teeb õppija C1-taseme eksami rääkimisülesandeid. Hindamiskriteeriumid

Õppija ...

  • väljendub ladusalt ja korrektselt;
  • valdab idioome ja argikeelt, oskab üsna täpselt edasi anda peenemaid tähendusvarjundeid.

14.  Kursuse läbimisel väljastatav dokument:

Eterna Koolituskeskus OÜ väljastab:

  • tunnistuse, kui õpingute lõpetamise nõuded on täidetud;
  • tõendi, kui õpitulemusi ei saavutatud, kuid õppija võttis osa õppetööst. Tõend väljastatakse vastavalt osaletud kontakttundide arvule, kuid mitte juhul, kui õppija osales vähem kui pooltes tundides.

15.  Koolitaja kompetentsust tagava kvalifikatsiooni või õpi- või töökogemuse kirjeldus:

Koolituskeskuse Eterna Koolituskeskuse poolt kaasatud koolitajad omavad kõik eesti keele kui teise keele õpetaja või eesti filoloogi kõrgharidust. Kõik koolitajad omavad varasemat töökogemust eesti keele õpetamisel täiskasvanutele.

16.  Õppekava kinnitamise aeg:

31.08.2021